STATUT OPĆINE VELA LUKA
("Službeni glasnik Općine Vela Luka" 11/21)
Na temelju članka 35. stavka 1. točke 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 – pročišćeni tekst, 137/15 –ispravak, 123/17, 98/19 i 144/20) i članka 30 Statuta Općine Vela Luka („Službeni glasnik Općine Vela Luka“ broj 4/18), a u vezi s člankom 8. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, Općinsko vijeće Općine Vela Luka na svojoj 2. sjednici održanoj 18.10 2021. godine, donijelo je
STATUT OPĆINE VELA LUKA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Statutom se podrobnije uređuje:
- obilježja i javna priznanja Općine Vela Luka,
- suradnja s drugim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave,
- samoupravni djelokrug Općine,
- oblici neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju,
- ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela Općine,
- način obavljanja poslova,
- provođenje referenduma u pitanjima iz samoupravnog djelokruga,
- mjesnu samoupravu, ustrojstvo i rad javnih službi,
- te druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza Općine.
Izrazi u ovom Statutu koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 2.
Općina Vela Luka je jedinica lokalne samouprave.
Naziv, područje i sjedište Općine Vela Luka određeni su zakonom.
Općina Vela Luka obuhvaća područja naselja Vele Luke i Potirne.
Granice Općine mogu se mijenjati na način i po postupku propisanom zakonom.
Članak 3.
Općina Vela Luka je pravna osoba.
Sjedište Općine je na adresi: Obala 3 broj 19.
Tijela Općine imaju pečate.
II. OBILJEŽJA OPĆINE VELA LUKA
Članak 4.
Općina Vela Luka ima povijesni grb i zastavu.
Grb Općine Vela Luka sastoji se od plavo obojenog štita u sredini kojeg se nalazi golubica bijele/srebrne boje, sa žutom/zlatnom maslinovom grančicom u kljunu.
Zastava Općine Vela Luka sastoji se od polja plave boje sa grbom Općine u sredini.
Omjer širine i dužine zastave je 1:2.
Članak 5.
Grb i zastava koriste se na način kojim se ističe tradicija i dostojanstvo Općine Vela Luka.
Način uporabe i zaštita obilježja Općine utvrđuje se posebnom odlukom Općinskog načelnika, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 6.
Dan Općine Vela Luka je 19. ožujka, blagdan svetog Josipa – zaštitnika Općine Vela Luka, koji se svečano obilježava.
U povodu Dana Općine dodjeljuju se općinska priznanja te priređuje svečanost.
U Općini se svečano obilježavaju sljedeći dani:
- 19.03. - Dan Općine,
- 22.04. - Dan oslobođenja Vele Luke od fašizma,
- 22.06. - Dan antifašističke borbe,
- 30.05. - Dan državnosti,
- 05.08. - Dan pobjede i domovinske zahvalnosti i Dan hrvatskih branitelja,
- 26.12. - prvi dan po Božiću.
Pobliže odredbe o načinu obilježavanja navedenih blagdana uredit će se Protokolom Općine.
III. JAVNA PRIZNANJA
Članak 7.
Općinsko vijeće dodjeljuje javna priznanja za iznimna dostignuća i doprinos od osobitog značenja za razvitak i ugled Općine, a poglavito za naročite uspjehe u unapređivanju gospodarstva, znanosti, kulture, zaštite i unapređivanja čovjekovog okoliša, sporta, tehničke kulture, zdravstva i drugih javnih djelatnosti te za poticanje aktivnosti koje su tome usmjerene.
Članak 8.
Općinsko vijeće odlučuje o dodjeli javnih priznanja.
Javna priznanja Općine Vela Luka su: priznanje za životno djelo, priznanje za izvanredna postignuća u protekloj godini, priznanje za dugogodišnje uspješno javno djelovanje, priznanja za najuspješnije sportaše.
Osim javnih priznanja iz stavka 2., za pojedine prigode, Općinsko vijeće može ustanoviti i dodijeliti i druga javna priznanja.
Općinsko vijeće će posebnim odlukama utvrditi: uvjete za dodjelu javnih priznanja, njihov izgled i oblik, kriterije i postupak dodjele, te način rada tijela koja provode postupak dodjele.
Članak 9.
Općinsko vijeće može proglasiti počasnim građaninom Općine Vela Luka osobu koja je svojim radom, znanstvenim ili političkim djelovanjem značajno pridonijela napretku i ugledu Općine.
Počasnim građaninom ne može se proglasiti osoba koja ima prebivalište na području Općine Vela Luka.
Počašću se ne stječu posebna prava, odnosno obveze, a počast se može opozvati ako se počastvovani pokaže nedostojnim počasti.
O proglašenju počasnim građaninom Općinsko vijeće odlučuje na prijedlog Općinskog načelnika, bez posebno propisanog postupka.
IV. SURADNJA S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak 10.
Ostvarujući zajednički interes u unapređivanju gospodarskog, društvenog i kulturnog razvitka, Općina uspostavlja i održava suradnju s drugim jedinicama lokalne samouprave u zemlji i inozemstvu, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima.
Članak 11.
Općinsko vijeće donosi odluku o uspostavljanju suradnje, odnosno o sklapanju sporazuma (ugovora, povelje, memoranduma i sl.) o suradnji sa pojedinim jedinicama lokalne samouprave, kada ocijeni da postoji dugoročan i trajan interes za uspostavljanje suradnje i mogućnosti za njezino razvijanje.
Kriteriji za uspostavljanje suradnje, te postupak donošenja odluke uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Članak 12.
Sporazum o suradnji Općine i općine ili grada druge države objavljuje se u „Službenom glasniku Općine Vela Luka“.
V. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG
Članak 13.
Općina je samostalna u odlučivanju u poslovima iz samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i zakonom.
Članak 14.
Općina u samoupravnom djelokrugu obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju prava građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje,
- prostorno i urbanističko planiranje,
- komunalno gospodarstvo,
- brigu o djeci,
- socijalnu skrb,
- primarnu zdravstvenu zaštitu,
- odgoj i osnovno obrazovanje,
- kulturu, tjelesnu kulturu i sport,
- zaštitu potrošača,
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša,
- protupožarnu i civilnu zaštitu,
- promet na svom području,
- ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
Članak 15.
Općina Vela Luka može organizirati obavljanje pojedinih poslova iz članka 14. ovog Statuta zajednički s drugom jedinicom lokalne samouprave ili više jedinica lokalne samouprave, osobito u svrhu pripreme projekata za povlačenje novčanih sredstava iz fondova Europske unije, osnivanjem zajedničkog tijela, zajedničkog upravnog odjela ili službe, zajedničkog trgovačkog društva ili zajednički organizirati obavljanje pojedinih poslova u skladu s posebnim zakonom.
Odluku o obavljanju poslova na način propisan u stavku 1. ovog članka donosi Općinsko vijeće, temeljem koje Općinski načelnik sklapa sporazum o osnivanju zajedničkog upravnog tijela, kojim se propisuje financiranje, način upravljanja, odgovornost, statusna pitanja službenika i namještenika i druga pitanja od značaja za to tijelo.
Članak 16.
Općinsko vijeće može posebnom odlukom pojedine poslove iz samoupravnog djelokruga Općine, čije je obavljanje od šireg interesa za građane na području više jedinica lokalne samouprave, prenijeti na Županiju, u skladu s njezinim Statutom.
Općinsko vijeće može tražiti od Županijske skupštine da joj, uz suglasnost središnjeg tijela državne uprave za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu, povjeri obavljanje određenih poslova iz samoupravnog djelokruga Dubrovačko-neretvanske županije, ako može osigurati dovoljno prihoda za njihovo obavljanje.
Poslovi državne uprave koji se obavljaju u općini određuju se zakonom.
VI. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U ODLUČIVANJU
Članak 17.
Građani mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o lokalnim poslovima putem lokalnog referenduma i zbora građana, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 18.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni Statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Općinskog vijeća, kao i o drugim pitanjima određenim zakonom i statutom.
Na postupak provođenja referenduma odgovarajuće se primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje provedba referenduma.
Na odluke donesene u svezi s referendumom i na referendumu primjenjuju se odredbe članaka 79. do 82. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj 33/01, 60/01. - vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 - pročišćeni tekst, 137/15. – ispravak, 123/17, 98/19. i 144/20) (u daljnjem tekstu: zakon).
Članak 19.
Raspisivanje referenduma može predložiti najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća, odnosno četiri vijećnika, Općinski načelnik, 20% ukupnog broja birača u Općini, te većina vijeća mjesnih odbora, ako su osnovani na području Općine.
Ako je raspisivanje referenduma predložila najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća, Općinski načelnik ili većina vijeća mjesnih odborana području Općine Vela Luka, Općinsko vijeće je dužno izjasniti se o podnesenom prijedlogu, te ako prijedlog prihvati, donijeti odluku o raspisivanju referenduma u roku od 30 dana od zaprimanja prijedloga.
Odluka o raspisivanju referenduma donosi se većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Ako je prijedlog za raspisivanje referenduma predložilo 20% odukupnog broja birača u Općini, Predsjednik Općinskog vijeća dužan je dostaviti zaprimljeni prijedlog središnjem tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu radi utvrđivanja ispravnosti podnesenog prijedloga u roku od 30 dana od dana zaprimanja prijedloga. Središnje tijelo će u roku od 60 dana od dostave utvrditi ispravnost podnesenog prijedloga odnosno utvrditi je li prijedlog podnesen od potrebnog broja birača i je li referendumsko pitanje sukladno odredbama zakona, te odluku o utvrđenom dostaviti Općinskom vijeću. Ako središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu utvrdi da je prijedlog ispravan, Općinsko vijeće će u roku od 30 dana od dana zaprimanja odluke raspisati referendum.
Općinsko vijeće može raspisati savjetodavni referendum o pitanjima iz svog djelokruga.Odluka donesena na referendumu obvezatna je za Općinsko vijeće, osim odluke donesene na savjetodavnom referendumu koja nije obvezatna.
Članak 20.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži
-naziv tijela koje raspisuje referendum,
-područje za koje se raspisuje referendum,
-naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu, odnosno naznaku pitanja o kojem će birači odlučivati na referendumu,
-obrazloženje akta ili pitanja o kojima se raspisuje referendum,
- referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više prijedloga o kojima će birači odlučivati, te dan održavanja referenduma.
Od dana objave odluke o raspisivanju referenduma do dana održavanja referenduma ne smije proći manje od 20 niti više od 40 dana.
Članak 21.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani koji imaju prebivalište na području Općine Vela Luka i upisani su u popis birača.
Članak 22.
Postupak provođenja referenduma i odluke donijete na referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata.
Članak 23.
Zborovi građana mogu se sazvati radi izjašnjavanja građana o pojedinim pitanjima i prijedlozima iz samoupravnog djelokruga Općine te raspravljanja o potrebama i interesima građana od lokalnog značenja u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Zborove građana saziva vijeće mjesnog odbora u skladu s ovim Statutom.
Zborovi građana sazivaju se za cijelo područje ili za dio područja mjesnog odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Članak 24.
Zborove građana može sazvati i Općinsko vijeće te Općinski načelnik radi raspravljanja i izjašnjavanja građana o pitanjima od značenja za Općinu.
Kada zborove građana saziva Općinsko vijeće ili Općinski načelnik, zborovi građana sazivaju se za cijelo područje ili za dio područja Općine, pojedina naselja ili dijelove naselja na području Općine, a mogu se sazvati i za cijelo područje ili za dio područja mjesnog odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Na zboru građana odlučuje se javnim glasovanjem, osim ako se na zboru većinom glasova prisutnih građana ne donese odluka o tajnom izjašnjavanju.
Mišljenje dobiveno od zbora građana obvezatno je za mjesni odbor, a savjetodavno za Općinsko vijeće i općinskog načelnika.
Način sazivanja, rada i odlučivanja na zboru građana uređuje se općim aktom Općine u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 25.
Građani imaju pravo Općinskom vijeću predlagati donošenje općeg akta ili rješavanje određenog pitanja iz njegova djelokruga te podnositi peticije o pitanjima iz samoupravnog djelokruga Općine od lokalnog značenja, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
O prijedlogu i peticiji iz stavka 1. ovoga članka Općinsko vijeće mora raspravljati ako ga potpisom podrži najmanje 10% od ukupnog broja birača u Općini te dati odgovor podnositeljima najkasnije u roku od tri mjeseca od zaprimanja prijedloga.
Prijedlozi i peticije iz stavka 1. ovoga članka mogu se podnijeti i elektroničkim putem u skladu s tehničkim mogućnostima Općine.
Način podnošenja prijedloga i peticija, odlučivanja o njima i druga pitanja uređuju se općim aktom Općine u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 26.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi predstavke i pritužbe na rad tijela Općine Vela Luka kao i na rad njezinih upravnih tijela, te na nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi ostvarivanja svojih prava i interesa ili izvršavanja svojih građanskih dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik tijela Općine Vela Luka odnosno upravnog tijela dužan je odgovoriti u roku od 30 dana od dana podnošenja predstavke, odnosno pritužbe.Predstavka građana mora biti potpisana i na njoj mora biti navedeno ime i prezime građana koji je potpisuju i njihov osobni identifikacijski broj.
Ostvarivanje prava iz stavka 1. ovog članka osigurava se neposrednim komuniciranjem s ovlaštenim predstavnicima tijela Općine Vela Luka, ustanovljavanjem knjige pritužbi ili postavljanjem sandučića za predstavke i pritužbe, te sredstvima elektroničke komunikacije, ukoliko za to postoje tehničke pretpostavke (npr. e-mailom, kontakt obrascem na web stranicama, netmeetingom i chatom).
VII. TIJELA OPĆINE
Članak 27.
Tijela Općine su:
- Općinsko vijeće i
- Općinski načelnik.
1. OPĆINSKO VIJEĆE
Članak 28.
Općinsko vijeće predstavničko je tijelo građana i tijelo lokalne samouprave, koje donosi odluke i akte u okviru djelokruga Općine te obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Općinsko vijeće ima 13 članova izabranih na način određen zakonom.
Članak 29.
Općinsko vijeće:
- donosi Statut Općine Vela Luka,
- donosi opće i druge akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog djelokruga Općine,
- donosi Poslovnik Općinskog vijeća,
- donosi Proračun i odluku o izvršavanju proračuna, Izmjene i dopune Proračuna Općine Vela Luka, te Polugodišnji i Godišnji izvještaj o izvršenju proračuna,
- donosi Odluku o privremenom financiranju,
- donosi programe javnih potreba,
- donosi Odluku o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine Vela Luka,
- odlučuje o stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina te drugom raspolaganju imovinom Općine većom od vrijednosti utvrđenih člankom 41. stavak 3. podstavak 6. ovog Statuta, ako je stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina te drugo raspolaganje imovinom planirano u proračunu i provedeno u skladu sa zakonskim propisima,
- odlučuje o promjeni granice Općine Vela Luka,
- uređuje ustrojstvo i djelokrug općinske uprave,
- donosi odluku o kriterijima za ocjenjivanje službenika i načinu provođenja ocjenjivanja,
- osniva javne ustanove, trgovačka društva i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu Vela Luka, te odlučuje o njihovim statusnim promjenama i preoblikovanjima u skladu sa zakonom,
- daje prethodne suglasnosti na statute ustanova i izbor rukovodećih osoba, ukoliko zakonom ili odlukom o osnivanju nije drugačije propisano,
- donosi odluke o potpisivanju sporazuma o suradnji s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu s općim aktom i zakonom,
- raspisuje referendum,
- bira i razrješava predsjednika i potpredsjednika Općinskog vijeća,
- osniva radna tijela u svrhu priprema odluka iz njegovog djelokruga, te bira i razrješava njihove članove,
- imenuje i razrješava i druge osobe određene zakonom, drugim propisom, ovim Statutom i posebnim odlukama Općinskog vijeća,
- odlučuje o pokroviteljstvu,
- odlučuje o davanju koncesija,
- donosi odluku o kriterijima, načinu i postupku za dodjelu javnih priznanja i dodjeljuje javna priznanja,
- utvrđuje kriterije, uvjete i postupak za davanje u zakup poslovnog prostora i javnih površina u vlasništvu Općine Vela Luka,
- utvrđuje kriterije, uvjete i način plaćanja općinskih poreza i naknada,
- obavlja i druge poslove koji su mu zakonom ili drugim propisom stavljeni u djelokrug.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno određeno nadležno tijelo za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga, poslovi i zadaće koje se odnose na uređivanje odnosa iz samoupravnog djelokruga u nadležnosti su Općinskog vijeća, a izvršni poslovi i zadaće u nadležnosti su Općinskog načelnika.
Ukoliko se na način propisan stavkom 2. ovog članka ne može utvrditi nadležno tijelo, poslove i zadaće obavlja Općinsko vijeće.
Članak 30.
Općinsko vijeće ima predsjednika i dva potpredsjednika koji se biraju većinom glasova svih vijećnika.
Potpredsjednici se, u pravilu, biraju tako da se jedan potpredsjednik bira iz reda predstavničke većine, a drugi iz reda predstavničke manjine, na njihov prijedlog.
Predsjednik određuje koji ga od potpredsjednika zamjenjuje u slučaju njegove spriječenosti.
Funkcija predsjednika i potpredsjednika vijeća je počasna i za to obnašatelji funkcije ne primaju plaću.
Predsjednik i potpredsjednici imaju pravo na naknadu sukladno posebnoj odluci Općinskog vijeća.Naknada za predsjednika Općinskog vijeća može se odrediti u iznosu uvećanom za najviše 50%, a za potpredsjednika u iznosu uvećanom za najviše 30% pripadajuće naknade utvrđene člankom 31., stavkom 6. ovoga Statuta.
Članak 31.
Predsjednik Općinskog vijeća:
- zastupa Općinsko vijeće,
- saziva i organizira te predsjedava sjednicama Općinskog vijeća,
- predlaže dnevni red,
- upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja u propisani postupak,
- brine o postupku donošenja odluka i općih akata,
- održava red na sjednici,
- usklađuje rad radnih tijela,
- potpisuje odluke i akte Općinskog vijeća,
- brine o suradnji Općinskog vijeća i Općinskog načelnika,
- brine se o zaštiti prava vijećnika,
- obavlja i druge poslove određene zakonom i Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 32.
Mandat članova Općinskog vijeća počinje danom konstituiranja Općinskog vijeća i traje do stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju sljedećih redovnih izbora koji se održavaju svake četvrte godine sukladno odredbama zakona kojim se uređuju lokalni izbori, odnosno do dana stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju predstavničkog tijela sukladno odredbama zakona kojim se uređuje lokalna i područna (regionalna) samouprava.
Funkcija članova Općinskog vijeća je počasna i za to vijećnik ne prima plaću.
Vijećnici imaju pravo na naknadu u skladu s posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Naknada iz stavka 5. ovoga članka može se odrediti za rad u Općinskom vijeću i radnim tijelima Općinskog vijeća, a određuje se u neto iznosu po članu Općinskog vijeća tako da ukupna godišnja neto naknada po članu Općinskog vijeća ne smije iznositi više od 6.000,00 kuna.
Vijećnici nemaju obvezujući mandat i nisu opozivi.
Član Općinskog vijeća ima pravo na opravdani izostanak s posla radi sudjelovanja u radu Općinskog vijeća i njegovih radnih tijela, sukladno sporazumu s poslodavcem.
Članak 33.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka vremena na koji je izabran:
- ako podnese ostavku, danom dostave pisane ostavke, koja je zaprimljena najkasnije tri dana prije zakazanog održavanja sjednice Općinskog vijeća i ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije podnošenja iste,
- ako je pravomoćnom sudskom odlukom potpuno lišen poslovne sposobnosti, danom pravomoćnosti sudske odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest mjeseci, danom pravomoćnosti presude
- ako mu prestane prebivalište s područja Općine, danom prestanka prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo, sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom njegovog prestanka,
- smrću.
Vijećniku kojem prestane hrvatsko državljanstvo, a koji je državljanin države članice Europske unije, mandat ne prestaje na temelju stavka 1. alineje 5. ovog članka.
Članak 34.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje dužnosti koja je prema odredbama zakona nespojiva s dužnošću člana Općinskog vijeća, mandat miruje, a za to vrijeme vijećnika zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama zakona.
Vijećnik je dužan u roku od 8 dana od dana prihvaćanja nespojive dužnosti o tome obavijestiti predsjednika Općinskog vijeća, a mandat mu počinje mirovati protekom tog roka.
Vijećniku koji ne dostavi obavijest iz prethodnog stavka, mandat miruje po sili zakona.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti, vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev predsjedniku Općinskog vijeća u roku od osam dana od dana prestanka obnašanja nespojive dužnosti.
Ako vijećnik po prestanku obnašanja nespojive dužnosti ne podnese pisani zahtjev iz stavka 4. ovog članka, smatrat će se da mu mandat miruje iz osobnih razloga.
Vijećnik ima pravo tijekom trajanja mandata staviti svoj mandat u mirovanje iz osobnih razloga, podnošenjem pisanog zahtjeva predsjedniku Općinskog vijeća, a mirovanje mandata počinje teći od dana dostave pisanog zahtjeva, sukladno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku, te ne može trajati kraće od šest mjeseci.
Vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti na temelju prestanka mirovanja mandata osmog dana od dostave obavijesti predsjedniku Općinskog vijeća.
Mirovanje mandata prestaje osmog dana od dana podnošenja pisanog zahtjeva.
Vijećnik može tražiti nastavljanje obnašanja dužnosti vijećnika jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak 35.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
- sudjelovati na sjednicama Općinskog vijeća
- raspravljati i glasovati o svakom pitanju koje je na dnevnom redu sjednice Vijeća,
- predlagati Vijeću donošenje akata, podnositi prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata,
- postavljati pitanja iz djelokruga rada Općinskog vijeća,
- postavljati pitanja Općinskom načelniku,
- sudjelovati na sjednicama radnih tijela Općinskog vijeća i na njima raspravljati, a u radnim tijelima kojih je član i glasovati,
- biti biran u radna tijela Općinskog vijeća,
- tražiti i dobiti podatke, potrebne za obavljanje dužnosti vijećnika, od tijela Općine te u svezi s tim koristiti njihove stručne i tehničke usluge,
- čuvati tajnost podataka koji su kao tajni određeni u skladu s pozitivnim propisima, za koje sazna za vrijeme obnašanja dužnosti vijećnika,
- pravo uvida u registar birača za vrijeme dok obavljaju dužnost.
Vijećnik ne može biti kazneno gonjen niti odgovoran na bilo koji drugi način, zbog glasovanja, izjava ili iznesenih mišljenja i stavova na sjednicama Općinskog vijeća.
Vijećnik ima i druga prava i dužnosti utvrđena odredbama zakona, ovog Statuta i Poslovnika Općinskog vijeća.
Članak 36.
U slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje trenutačno ugrožava pravni poredak, život, zdravlje ili sigurnost stanovništva te imovinu veće vrijednosti, za vrijeme trajanja posebnih okolnosti sjednice Općinskog vijeća iznimno se mogu održavati elektroničkim putem.
Poslovnikom Općinskog vijeća detaljnije se uređuje način konstituiranja, sazivanja, rad i tijek sjednice, ostvarivanje prava, obveza i odgovornosti vijećnika, ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika Općinskog vijeća, djelokrug, sastav i način rada radnih tijela, način i postupak donošenja akata u Općinskom vijeću, postupak izbora i razrješenja, sudjelovanje građana na sjednicama te druga pitanja od značaja za rad Općinskog vijeća.
VII.1.1. RADNA TIJELA OPĆINSKOG VIJEĆA
Članak 37.
Općinsko vijeće može osnovati stalna ili povremena radna tijela radi proučavanja i razmatranja pojedinih pitanja, za pripremu i podnošenje prijedloga odluka i drugih akata, davanja mišljenja i prijedloga u svezi pitanja koja su na dnevnom redu Općinskog vijeća.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada radnih tijela utvrđuje Općinsko vijeće svojim Poslovnikom ili posebnim odlukama o osnivanju radnih tijela.
VII. 2. OPĆINSKI NAČELNIK
Članak 38.
Načelnik zastupa Općinu i nositelj je izvršne vlasti Općine.
Mandat Općinskog načelnika traje četiri godine, a počinje prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora i traje do prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora novog Općinskog načelnika, odnosno danom stupanja na snagu rješenja o imenovanju povjerenika Vlade Republike Hrvatske za obavljanje poslova iz nadležnosti Općinskog načelnika.
Članak 39.
U obavljaju izvršne vlasti Općinski načelnik:
- priprema prijedloge općih i drugih akata,
- izvršava i osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća,
- utvrđuje prijedlog proračuna Općine i odgovoran je za njegovo izvršenje,
- usmjerava djelovanje upravnih tijela u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, odnosno poslova državne uprave, ako su preneseni Općini, te nadzire njihov rad,
- upravlja nekretninama, pokretninama i imovinskim pravima u vlasništvu Općine Vela Luka, kao i njezinim prihodima i rashodima, u skladu sa zakonom i ovim Statutom i općim aktima Općinskog vijeća,
- odlučuje o stjecanju i otuđenju pokretnina i nekretnina i drugom raspolaganju imovinom Općine pojedinačne vrijednosti do najviše 0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, odnosno drugom raspolaganju imovinom, ako je stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina te drugo raspolaganje imovinom planirano u proračunu i provedeno u skladu sa zakonskim propisima. Ako je taj iznos manji od 70.000,00 kuna, tada je ovlašten odlučivati do 70.000,00 kuna.
- upravlja raspoloživim novčanim sredstvima na računu proračuna Općine Vela Luka,
- odlučuje o davanju suglasnosti za zaduživanje pravnim osobama u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu Općine i o davanju suglasnosti za zaduživanje ustanova kojih je osnivač Općina,
- donosi pravilnik o unutarnjem redu upravnih tijela,
- imenuje i razrješava pročelnike upravnih tijela,
- imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba osnovanih od strane Općine za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu, osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.
- utvrđuje plan prijma u službu u upravna tijela,
- predlaže izradu prostornog plana kao i njegove izmjene i dopune na temelju obrazloženih i dokumentiranih prijedloga fizičkih i pravnih osoba,
- daje mišljenje o prijedlozima koje podnose drugi ovlašteni predlagatelji,
- obavlja nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora,
- obavlja i druge poslove predviđene ovim Statutom i drugim propisima.
Općinski načelnik dužan je tromjesečno izvijestiti Općinsko vijeće o danim suglasnostima za zaduživanje iz stavka 3. alineje 8. ovog članka.
Odluku o imenovanju i razrješenju iz stavka 3. podstavak 11. ovoga članka Općinski načelnik dužan je objaviti u prvom broju „Službenog glasnika Općine Vela Luka“ koji slijedi nakon donošenja te odluke.
Članak 40.
Općinski načelnik je odgovoran za ustavnost i zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu i za ustavnost i zakonitost akata upravnih tijela Općine.
Članak 41.
Općinski načelnik dva puta godišnje podnosi polugodišnje izvješće o svom radu i to do 31. ožujka tekuće godine za razdoblje srpanj-prosinac prethodne godine i do 15. rujna za razdoblje siječanj- lipanj tekuće godine.
Općinsko vijeće može, pored izvješća iz stavka 1. ovog članka, od Općinskog načelnika tražiti izvješće o pojedinim pitanjima iz njegovog djelokruga.
Općinski načelnik podnosi izvješće po zahtjevu iz stavka 2. ovog članka u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva.
Ukoliko jedan zahtjev sadrži veći broj različitih pitanja, rok za podnošenje izvješća iznosi 60 dana od dana primitka zahtjeva.
Općinsko vijeće ne može zahtijevati od Općinskog načelnika izvješće o bitno podudarnom pitanju prije proteka roka od 6 mjeseci od ranije podnesenog izvješća o istom pitanju.
Članak 42.
Općinski načelnik, u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, ima pravo obustaviti od primjene opći akt Općinskog vijeća.
Ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi propis, Općinski načelnik će donijeti odluku o obustavi općeg akta u roku od 8 dana od dana donošenja općeg akta.
Općinski načelnik ima pravo zatražiti od Općinskog vijeća da u roku od 8 dana od donošenja odluke o obustavi otkloni uočene nedostatke u općem aktu.
Ako Općinsko vijeće ne otkloni uočene nedostatke, Općinski načelnik dužan je bez odgode o tome obavijestitinadležno tijelo državne uprave i dostaviti mu odluku o obustavi općeg akta.
Članak 43.
Ako za vrijeme trajanja mandata Općinskog načelnika nastupe okolnosti zbog kojih je Općinski načelnik onemogućen obavljati svoju dužnost zbog duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti, Općinskog načelnika zamijenit će privremeni zamjenik kojeg će imenovati Općinski načelnik na početku mandata iz reda članova Općinskog vijeća.
Odluku o imenovanju privremenog zamjenika iz reda članova Općinskog vijeća, Općinski načelnik može promijeniti tijekom mandata.
Zamjenik Općinskog načelnika iz stavka 1. ovoga članka je privremeni zamjenik Općinskog načelnika koji zamjenjuje Općinskog načelnika za vrijeme trajanja duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti zbog kojih je Općinski načelnik kojemu mandat nije prestao onemogućen obavljati svoju dužnost.
Privremeni zamjenik ovlašten je obavljati samo redovne i nužne poslove kako bi se osiguralo nesmetano funkcioniranje Općine.
Privremeni zamjenik za vrijeme zamjenjivanja Općinskog načelnika ostvaruje prava Općinskog načelnika.
Ako zbog okolnosti iz stavka 1. ovoga članka nastupi prestanak mandata Općinskog načelnika, raspisat će se prijevremeni izbori za Općinskog načelnika. Do provedbe prijevremenih izbora dužnost Općinskog načelnika obnašat će povjerenik Vlade Republike Hrvatske.
Ovlast privremenog zamjenika za zamjenjivanje Općinskog načelnika prestaje danom nastavljanja obavljanja dužnosti Općinskog načelnika po prestanku razloga zbog kojih je Općinski načelnik bio onemogućen u obavljanju svoje dužnosti, odnosno u slučaju iz stavka 6. ovoga članka danom stupanja na snagu rješenja o imenovanju povjerenika Vlade Republike Hrvatske.
O okolnostima iz stavka 1. i 2. ovoga članka Općinski načelnik ili pročelnik Upravnog tijela nadležnog za službeničke odnose dužan je obavijestiti predsjednika Općinskog vijeća odmah po nastanku tih okolnosti.
O okolnostima iz stavka 6. ovoga članka predsjednik Općinskog vijeća će u roku od 8 dana obavijestiti Vladu Republike Hrvatske radi raspisivanja prijevremenih izbora za novog Općinskog načelnika.
Članak 44.
Općinski načelnik može odlučit hoće li dužnost obavljati profesionalno ili volonterski.
Općinski načelnik dužan je u roku od 8 dana od dana stupanja na dužnost dostaviti pisanu obavijest nadležnom upravnom tijelu Općine o tome na koji način će obnašati dužnost.
Ukoliko Općinski načelnik nije postupio na način propisan stavkom 2. ovoga članka smatra se da dužnost obavlja volonterski.
Danom stupanja na dužnost Općinskog načelnika smatra se dan početka mandata određen posebnim zakonom.
Općinski načelnik može promijeniti način obavljanja dužnosti u tijeku mandata dostavom pisane obavijesti o promjeni načina obavljanja dužnosti nadležnom upravnom tijelu Općine.
Ako u obavijesti iz stavka 5. ovoga članka nije naveden dan početka novog načina obavljanja dužnosti, novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave te obavijesti.
Općinski načelnik koji dužnost obavlja volonterski ne može promijeniti način obavljanja dužnosti u godini održavanja redovnih lokalnih izbora.
Članak 45.
Općinski načelnik može osnivati stalna ili povremena savjetodavna tijela radi proučavanja i razmatranja pitanja iz svog djelokruga, pripreme prijedloga odluka i drugih akata, davanja mišljenja i prijedloga u svezi pitanja koja su na dnevnom redu Općinskog vijeća.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada tijela iz prethodnog stavka utvrđuje Općinski načelnik posebnom odlukom.
Članak 46.
Općinskom načelnikumandat prestaje po sili zakona:
1. ako podnese ostavku, danom dostave pisane ostavke, sukladno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku,
2. ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske odluke o oduzimanju poslovne sposobnosti,
3. ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca, danom pravomoćnosti sudske presude,
4. ako mu prestane prebivalište na području općine, danom prestanka prebivališta,
5. ako mu prestane hrvatsko državljanstvo, danom prestanka državljanstva, sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo,
6. smrću.
Ako prije isteka mandata prestane mandat Općinskom načelniku, raspisat će se prijevremeni izbori za Općinskog načelnika. Do provedbe prijevremenih izbora dužnost Općinskog načelnika obnašat će povjerenik Vlade Republike Hrvatske.
Članak 47.
Osim u slučajevima iz članka 19. ovog Statuta, referendum se raspisuje i za opoziv Općinskog načelnika.
Raspisivanje referenduma za opoziv može predložiti:
– 20% ukupnog broja birača Općine Vela Luka,
– 2/3 članova Općinskog vijeća.
Ako raspisivanje referenduma predloži 20% ukupnog broja birača Općine Vela Luka, Predsjednik Općinskog vijeća dužan je dostaviti zaprimljeni prijedlog propisanog broja birača u roku od 30 dana od dana zaprimanja prijedloga središnjem tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu radi utvrđivanja je li prijedlog podnesen od potrebnog broja birača.
Ako središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu utvrdi da je prijedlog podnesen od potrebnog broja birača, Općinsko vijeće raspisuje referendum u roku od 30 dana od dana zaprimanja odluke središnjeg ureda državne uprave.
Ako raspisivanje referenduma za opoziv predloži 2/3 članova Općinskog vijeća, odluku o raspisivanju referenduma za opoziv donosi Općinsko vijeće dvotrećinskom većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Referendum za opoziv Općinskog načelnika ne smije se raspisati prije proteka roka od 6 mjeseci od održanih izbora ni ranije održanog referenduma za opoziv, kao ni u godini u kojoj se održavaju redovni izbori za Općinskog načelnika.
Odluka o opozivu Općinskog načelnika donesena je ako se na referendumu za opoziv izjasnila većina birača koji su glasovali, uz uvjet da ta većina iznosi najmanje 1/3 ukupnog broja birača upisanih u popis birača u Općini Vela Luka.
Na referendum iz ovog članka. odgovarajuće se primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje provedba referenduma i Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
VIII. UPRAVNA TIJELA
Članak 48.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, utvrđenih zakonom i ovim Statutom, te obavljanje poslova državne uprave koji su zakonom prenijeti na Općinu, ustrojavaju se upravni odjeli i službe (upravna tijela) Općine.
Ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje na temelju javnog natječaja imenuje Općinski načelnik.
Članak 49.
Upravna tijela u oblastima za koje su ustrojeni i u okviru djelokruga utvrđenog posebnom odlukom, neposredno izvršavaju i nadziru provođenje općih i pojedinačnih akata tijela Općine, te u slučaju neprovođenja općeg akta poduzimaju propisane mjere.
Članak 50.
Upravna tijela samostalna su u okviru svog djelokruga, a za zakonito i pravovremeno obavljanje poslova iz svoje nadležnosti odgovorna su Općinskom načelniku.
IX. JAVNE SLUŽBE
Članak 51.
Općina u okviru samoupravnog djelokruga osigurava obavljanje djelatnosti kojima se zadovoljavaju svakodnevne potrebe građana na području komunalnih, društvenih i drugih djelatnosti, za koje je zakonom utvrđeno da se obavljaju kao javna služba.
Članak 52.
Općina osigurava obavljanje djelatnosti iz prethodnog članka, osnivanjem trgovačkih društva, javnih ustanova, drugih pravnih osoba i vlastitih pogona.
U trgovačkim društvima u kojima Općina ima udjele ili dionice Općinski načelnik je član skupštine društva.
Obavljanje određenih djelatnosti Općina može povjeriti drugim pravnim i fizičkim osobama temeljem ugovora o koncesiji.
X. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak 53.
Na području Općine osnivaju se mjesni odbori, kao oblici mjesne samouprave, a radi ostvarivanja neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima.
Mjesni odbori se osnivaju za pojedina naselja ili više međusobno povezanih manjih naselja ili za dijelove naselja koji čine zasebnu razgraničenu cjelinu.
Mjesni odbor je pravna osoba.
U ostvarivanju prava iz stavka 1. ovog članka, mjesni je odbor dužan uvažavati interes Općine Vela Luka u cjelini.
Članak 54.
Područja i granice mjesnih odbora određuju se posebnom odlukom Općinskog vijeća i prikazuju se na kartografskom prikazu koji je sastavni dio te odluke.
Članak 55.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog odbora može dati najmanje 20% građana upisanih u popis birača za područje za koje se predlaže osnivanje mjesnog odbora, organizacije i udruženja građana, vijeće mjesnog odbora, Općinski načelnik i Općinsko vijeće.
U slučaju da prijedlog iz stavka 1. ovog članka, daju građani ili njihove organizacije i udruženja, prijedlog se dostavlja u pisanom obliku Općinskom načelniku.
Članak 56.
Prijedlog sadrži podatke o:
- podnositelju inicijative, odnosno predlagatelju,
- nazivu mjesnog odbora,
- području i granicama mjesnog odbora,
- sjedištu mjesnog odbora,
- osnovama pravila mjesnog odbora,
- zadacima i izvorima financiranja mjesnog odbora.
O inicijativi i prijedlogu za izdvajanje dijela iz mjesnog odbora odlučuje Općinsko vijeće, uz prethodno pribavljeno mišljenje vijeća mjesnog odbora na koje se promjena odnosi.
Članak 57.
Općinski načelnik u roku od 15 dana od dana primitka prijedloga utvrđuje da li je prijedlog podnesen na način i po postupku utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Ukoliko Općinski načelnik utvrdi da prijedlog nije podnesen na propisani način i po propisanom postupku, obavijestit će predlagatelja i zatražiti da u roku od 15 dana dopuni prijedlog za osnivanje mjesnog odbora.
Pravovaljani prijedlog Općinski načelnik upućuje Općinskom vijeću, koje je dužno izjasniti se o prijedlogu u roku od 60 dana od prijema prijedloga.
Članak 58.
Tijela mjesnog odbora su vijeće mjesnog odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Članak 59.
Za člana vijeća mjesnog odbora može biti biran građanin koji ima biračko pravo i prebivalište na području mjesnog odbora čije se vijeće bira.
Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo, na neposrednim izborima, tajnim glasovanjem, razmjernim izbornim sustavom, tajnim glasovanjem, na vrijeme od četiri godine.
Postupak izbora članova vijeća mjesnog odbora i pitanja vezana uz obavljanje dužnosti članova vijeća mjesnog odbora uređuju se posebnom odlukom Općinskog vijeća, odgovarajućom primjenom odredaba zakona kojim se uređuje izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave.
Članak 60.
Izbore za članove vijeća mjesnih odbora raspisuje Općinsko vijeće.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora ne može proteći manje od 30 dana niti više od 60 dana.
Vijeće mjesnog odbora ima pet članova.
Članak 61.
Vijeće mjesnog odbora:
- donosi program rada i izvješće o radu mjesnog odbora,
- donosi plan malih komunalnih akcija i utvrđuje prioritet u njihovoj realizaciji,
- donosi pravila mjesnog odbora,
- donosi poslovnik o radu,
- donosi financijski plan i godišnji obračun,
- bira i razrješava predsjednika vijeća,
- saziva mjesne zborove građana,
- odlučuje o korištenju sredstava namijenjenih mjesnom odboru u proračunu Općine,
- predlaže osnivanje mjesnih odbora,
- surađuje s drugim mjesnim odborima na području Općine Vela Luka,
- surađuje s udrugama na svom području u pitanjima od interesa za građane mjesnog odbora,
- obavlja i druge propisane posloveutvrđene zakonom, ovim Statutom, odlukama i općim aktima Općinskog vijeća.
Članak 62.
Program rada mjesnog odbora sadrži planirane aktivnosti osobito u pogledu vođenja brige o uređenju područja mjesnog odbora, provođenjem manjih komunalnih akcija kojima se poboljšava komunalni standard građana, vođenju brige o poboljšanju zadovoljavanja lokalnih potreba građana te izvore sredstava za ostvarenje programa.
Članak 63.
Sredstva za obavljanje poslova povjerenih mjesnim odborima, odnosno za rad vijeća mjesnih odbora osiguravaju se u općinskom proračunu.
Kriterij za utvrđivanje i podjelu sredstava u općinskom proračunu za mjesne odbore utvrdit će se posebnom općinskom odlukom.
Stručne i administrativne poslove za mjesne odbore obavljaju upravna tijela Općine.
Članak 64.
Vijeće mjesnog odbora predlaže Općinskom vijeću:
- rješenja od interesa za svoje područje u postupcima izrade i donošenja prostornih i drugih planskih dokumenata Općine Vela Luka te drugih akata od utjecaja na život i rad,
- predlaže mjere za razvoj komunalne infrastrukture i uređenja naselja,
- predlaže promjenu područja mjesnog odbora.
Članak 65.
Vijeće mjesnog odbora većinom glasova svih članova bira predsjednika i potpredsjednika iz svog sastava na četiri godine.
Funkcije članova mjesnog odbora su počasne.
Članak 66.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora:
- predstavlja mjesni odbor i vijeće mjesnog odbora,
- saziva sjednice vijeća, predlaže dnevni red, predsjedava sjednicama i potpisuje akte vijeća,
- provodi i osigurava provođenje odluka vijeća te izvješćuje o tome,
- surađuje s predsjednikom Općinskog vijeća,
- informira građane o pitanjima važnim za mjesni odbor,
- obavlja i druge poslove koje mu povjeri vijeće.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora odgovoran je za svoj rad vijeću mjesnog odbora i Općinskom načelniku za povjerene poslove.
Članak 67.
Član vijeća mjesnog odbora ima pravo i dužnost:
- prisustvovati sjednicama vijeća mjesnog odbora,
- predlagati razmatranje pojedinih pitanja,
- raspravljati i izjašnjavati se,
- obavljati povjerene poslove,
- druga prava i dužnosti određene pravilima mjesnog odbora.
Članak 68.
Vijeće mjesnog odbora, radi raspravljanja o potrebama i interesima građana te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od lokalnog značenja, može sazivati zborove građana.
Zbor građana može se sazvati i za dio područja mjesnog odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Zbor građana vodi predsjednik mjesnog odbora ili član vijeća mjesnog odbora kojeg odredi vijeće.
Članak 69.
Inicijativu i prijedlog za promjenu područja mjesnog odbora mogu dati tijela mjesnog odbora i Općinski načelnik.
O inicijativi i prijedlogu iz prethodnog stavka Općinsko vijeće donosi odluku uz prethodno pribavljeno mišljenje građana mjesnog odbora za koje se traži promjena područja.
Članak 70.
„Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora obavlja Općinski načelnik, te na njegov prijedlog Općinsko vijeće može raspustiti vijeće mjesnog odbora, ako ono učestalo krši odredbe ovog Statuta, pravila mjesnog odbora i ne izvršava povjerene mu poslove.“
XI. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
Članak 71.
Sve pokretne i nepokretne stvari, te imovinska prava koja pripadaju Općini Vela Luka, čine imovinu Općine Vela Luka.
Članak 72.
Imovinom Općine upravljaju Općinski načelnik i Općinsko vijeće u skladu s odredbama ovog Statuta, pažnjom dobrog gospodara.
Općinski načelnik u postupku upravljanja imovinom Općine donosi pojedinačne akte glede upravljanja imovinom, na temelju općeg akta Općinskog vijeća o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine.
Članak 73.
Prihodi Općine su:
- općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe,
- prihodi od stvari u vlasništvu Općine i imovinskih prava,
- prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u vlasništvu Općine odnosno onih u kojima Općina ima udjele ili dionice,
- prihodi od naknada za koncesije,
- novčane kazne i oduzeta imovinska korist za prekršaje koje propiše Općina Vela Luka u skladu sa zakonom,
- udio u zajedničkom porezu,
- sredstva pomoći Republike Hrvatske predviđena u Državnom proračunu,
- sponzorstvo, donacije i potpore,
- drugi prihodi određeni zakonom.
Članak 74.
Općinsko vijeće donosi odluku kojom propisuje vrstu poreza, visinu stopa, odnosno visinu iznosa vlastitih poreza, oslobađanje od plaćanja poreza, način razreza poreza, plaćanje poreza, porezne prekršaje te druga postupovna pitanja u skladu sa zakonom.
Članak 75.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka, te utvrđeni iznosi izdataka i drugih plaćanja Općine iskazuju se u proračunu Općine.
Svi prihodi i primici proračuna moraju biti raspoređeni u proračunu i iskazani po izvorima iz kojih potječu.
Svirashodi i izdaci proračuna moraju biti utvrđeni u proračunu i uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak 76.
Općina sastavlja bilancu imovine u kojoj iskazuje vrijednost svoje imovine u skladu s računovodstvenim poslovima.
Članak 77.
Proračun Općine i odluka o izvršenju proračuna donosi se za proračunsku godinu i vrijedi za godinu za koju je donesen.
Proračunska godina je razdoblje od dvanaest mjeseci, koja počinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca.
Članak 78.
Općinski načelnik, kao jedini ovlašteni predlagatelj, dužan je utvrditi prijedlog proračuna i podnijeti ga Općinskom vijeću na donošenje u roku utvrđenom posebnim zakonom.
Općinsko vijeće donosi proračun za sljedeću proračunsku godinu na način i u rokovima propisanim zakonom.
Proračun je temeljni financijski akt Općine.
Ukoliko se proračun za sljedeću proračunsku godinu ne može donijeti u propisanom roku, Općinsko vijeće donosi odluku o privremenom financiranju na način i postupku propisanim zakonom i to najduže za razdoblje od prva tri mjeseca proračunske godine.Odluku o privremenom financiranju iz stavka 3. ovoga članka donosi do 31. prosinca Općinsko vijeće u skladu s posebnim zakonom na prijedlog Općinskog načelnika ili povjerenika Vlade Republike Hrvatske te drugog ovlaštenog predlagatelja utvrđenog Poslovnikom Općinskog vijeća.
Ako do isteka roka privremenog financiranja nije donesen proračun u slučaju kada je Općinski načelnik onemogućen u obavljanju svoje dužnosti, financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Općinsko vijeće na prijedlog privremenog zamjenika Općinskog načelnika iz članka 46. ovoga Statuta.
Članak 79.
Kada je u Općini konstituirano novoizabrano Općinsko vijeće nakon provedenih prijevremenih izbora, do donošenja proračuna Općine financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Općinski načelnik.
Članak 80.
Kada u postupku nadzora zakonitosti općeg akta nadležno tijelo državne uprave donese odluku o obustavi proračuna, odnosno odluku o potvrdi odluke Općinskog načelnika o obustavi proračuna, za vrijeme trajanja obustave proračuna financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Općinski načelnik.
Ako Visoki upravni sud Republike Hrvatske u postupku ocjene zakonitosti općeg akta ukine proračun Općine, Općinsko vijeće dužno je donijeti proračun u roku od 45 dana od objave presude Visokog upravnog suda Republike Hrvatske u “Narodnim novinama”. Do donošenja proračuna financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Općinski načelnik.
Članak 81.
Ako se tijekom proračunske godine smanje prihodi i primici ili povećaju izdaci utvrđeni proračunom, proračun se mora uravnotežiti sniženjem predviđenih izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama i dopunama proračuna po postupku propisanom za donošenje proračuna.
Općina je dužna javno objaviti informacije o trošenju proračunskih sredstava na svojim mrežnim stranicama tako da te informacije budu lako dostupne i pretražive.
Objava informacija iz stavka 3. ovoga članka obavlja se u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje proračuna te uputa i drugih akata ministarstva nadležnog za financije.
Članak 82.
Općina se može zaduživati u skladu s posebnim zakonom.
Općina može raspisati javni zajam ili izdati obveznice, odnosno druge vrijednosne papire.
Općina može davati jamstva korisnicima proračuna i pravnim osobama u vlasništvu Općine, odnosno onim društvima u kojima ima udjel ili dionice, u skladu s posebnim zakonom i općim aktima Općine.
Članak 83.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje Općine nadzire Općinsko vijeće.
Zakonitost, svrhovitost i pravodobnost korištenja proračunskih sredstava Općine nadzire Ministarstvo financija.
XII. AKTI OPĆINE
Članak 84.
Općinsko vijeće na temelju prava i ovlaštenja utvrđenih zakonom i ovim Statutom donosi Statut, Poslovnik, proračun, odluku o izvršenju proračuna, odluke i druge opće akte i zaključke.
Općinsko vijeće donosi rješenja i druge pojedinačne akte, kada u skladu sa zakonom rješava o pojedinačnim stvarima.
Članak 85.
Općinski načelnik u poslovima iz svog djelokruga donosi odluke, zaključke, rješenja, upute, pravilnike te opće akte kada je za to ovlašten zakonom ili općim aktom Općinskog vijeća.
Radna tijela Općinskog vijeća donose zaključke i preporuke.
Članak 86.
Općinski načelnik osigurava izvršenje općih akata Općinskog vijeća, na način i u postupku propisanom ovim Statutom te obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela.
Članak 87.
Upravna tijela Općine u izvršavanju općih akata Općinskog vijeća donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba "(upravne stvari)".
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 1. ovog članka, može se izjaviti žalba nadležnom upravnom tijelu Dubrovačko-neretvanske županije.
Na donošenje pojedinačnih akata shodno se primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku.
U izvršavanju općih akata Općinskog vijeća pojedinačne akte donose i pravne osobe kojima su odlukom Općinskog vijeća, u skladu sa zakonom, povjerene javne ovlasti.
Članak 88.
Protiv pojedinačnih akata iz prethodnog članka može se pokrenuti upravni spor sukladno odredbama Zakona o upravnim sporovima.
Članak 89.
Nadzor zakonitosti pojedinačnih neupravnih akata koje u samoupravnom djelokrugu donose Općinsko vijeće i Općinski načelnik, obavljaju nadležna središnja tijela državne uprave, svatko u svojem djelokrugu, sukladno posebnom zakonu.
Članak 90.
Nadzor nad zakonitošću općih akata Općinskog vijeća u njegovom samoupravnom djelokrugu obavlja ured nadležna središnja tijela državne uprave, svatko u svojem djelokrugu.
Članak 91.
Detaljnije odredbe o aktima Općine i postupku donošenja akata utvrđuje se Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 92.
Prije nego što stupe na snagu svi opći i važniji pojedinačni akti koje donosi Općinsko vijeće i Općinski načelnik objavljuju se u “Službenom glasniku Općine Vela Luka ”.
Opći akti stupaju na snagu osmog dana od dana objave osim ako nije, zbog osobito opravdanih razloga, općim aktom propisano da opći akt stupa na snagu prvog dana od dana objave.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
XIII. JAVNOST RADA
Članak 93.
Rad Općinskog vijeća, Općinskog načelnika i upravnih tijela Općine je javan.
Predstavnici udruga građana, građani i predstavnici medija mogu pratiti rad Općinskog vijeća u skladu s odredbama Poslovnika Općinskog vijeća.
Članak 94.
Javnost rada Općinskog vijeća osigurava se:
- javnim održavanjem sjednica i prenošenjem sjednica putem lokalnih radija,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u "Službenom glasniku Općine Vela Luka" i na web stranicama Općine.
Članak 95.
Javnost rada Općinskog načelnika osigurava se:
- održavanjem redovnih mjesečnih konferencija za medije,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u "Službenom glasniku Općine Vela Luka" i na web stranicama Općine.
Članak 96.
Javnost rada upravnih tijela Općine osigurava se izvještavanjem i napisima u tisku i drugim oblicima javnog priopćavanja.
Članak 97.
Na zgradi u kojoj su smještena tijela Općine Vela Luka mora biti istaknut naziv tijela, a na prikladnom mjestu u zgradi mora biti istaknut raspored prostorija tijela Općine.
XIV. SPRJEČAVANJE SUKOBA INTERESA
Članak 98.
Način djelovanja Općinskog načelnika u obnašanju javnih dužnosti uređen je posebnim zakonom.
Općinsko vijeće posebnom odlukom propisuje tko se smatra lokalnim dužnosnikom u obnašanju javne vlasti te uređuje sprječavanje sukoba interesa između privatnog i javnog interesa u obnašanju javne vlasti.
XV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 99.
Do donošenja izmjena i dopuna općih akata kojima se uređuju poslovi iz samoupravnog djelokruga Općine Vela Luka, sukladno posebnim zakonima i odredbama ovog Statuta, primjenjivat će se akti Općine Vela Luka u onim odredbama koje nisu u suprotnosti sa zakonom i ovim Statutom.
U slučaju suprotnosti odredbi općeg akta iz prethodnog stavka, primjenjuju se neposredno odredbe zakona i ovog Statuta.
Članak 100.
Prijedlog za promjenu Statuta može podnijeti jedna trećina vijećnika Općinskog vijeća, Općinski načelnik i Odbor za Statut i Poslovnik.
Postupak i način promjene detaljno je propisan Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 101.
Danom stupanja na snagu ovoga Statuta prestaje važiti Statut Općine Vela Luka („Službeni glasnik Općine Vela Luka“ broj 4/18).
Članak 102.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Službenom glasniku Općine Vela Luka“.
KLASA: 021-05/21-03/030
URBROJ: 2138/05-02-21/01
OPĆINSKO VIJEĆE
PREDSJEDNIK
Zoran Manestar